Aku consider diri aku ni slow learner. Why? Aku hanya kenal hurup2 roman ni masa umur 5-6 tahun. Jadi sebelum ni, kalau abang aku baca paper or majalah Gila-Gila then tergelak sorang2. Mesti aku suruh dia baca balik part tu. Tapi, dia selalunya tak mau. Mangkuk betoi!
“Hang baca sendiri la…”
Nak baca sendiri camna kalau baru kenal ABC je… Huruf lain tu dok confuse2 lagi. Pastu lagi mau suruh baca sendiri ka?
Tak banyak sangat pressure semasa aku membesar. Syukur… I mean pressure dari parents and peers untuk reti membaca dari umur 2-3 tahun. Kan sekarang ni, parents especially, nak anak2 depa cepat membaca. Kalau buleh, sejak lahir. Come on guys, give'em some space. Not much time spent by these kids to wonder around in their own world. No fun!
Kak cerita kat aku time aku umur 3-4 tahun. Dulu2 pernah je Benggali jual roti bawak aku teman dia jual roti kat area felda aku tu. Lepas abih menjual, dia hantar la balik aku ke rumah. What?? benggali roti? Biar benar mak aku ni... Tak takut aku kena culik ka time tu? Tapi aku memang enjoy je jalan2 nih. Hehehe... Ok, masuk topik balik.
Personally, aku lagi prefer bagi budak2 ni enjoy masa kecil depa. Having good times with everyone and the surroundings. Sebabnya aku rasakan umur 2-4 tahun tu adalah transition period dari dunia bayi ke dunia kanak2. Banyak beza tuh. kita patut bagi depa matang dulu dalam dunia bayi ni, then baru kita tarik depa ke dunia kanak2. So by that time, anak2 ni dah berumur 4-5 tahun, just nice la untuk dikenalkan pasal hurup, nombor, so on and so forth.
Kematangan yang aku ni adalah dari segi intellectual, emotional dan psychosocial; yang appropriate untuk umur tu la. Dari pemerhatian aku, westerners in general, sangat melayan anak2. Contoh:
- Tak segan untuk join anak nyanyi dalam bas.
- Selalu memberi semangat dan pujian; “Good job”, “Well done”… Walaupun apa yang anak dia buat tu, takde la bagus mana.
- Yang si ayah pulak, take turn every weekend untuk bawak anak + kawan2 anak outing ke taman bunga.
- Kalau si anak merengek nakkan sesuatu tapi tak dapat, parents akan try explain sebab apa tak boleh. Rather than marah2 terus sebab menangis kat tempat ramai orang.
Sifat2 positif macam ni sangat la penting dalam proses kematangan yang aku mention kat atas tadi. Aku rasa, kalau kita buleh ambil sedikit pendekatan kat atas tu, perhaps kita boleh mencorakkan peribadi anak2 yang lebih mantap!
Dunia sekarang bukan saja perlukan orang yang tinggi IQ, tapi juga EQ (emotional intelligence). Tak buleh dah untuk:
- Tak berani nak mencuba
- Malu tak bertempat
- Takut salah nanti kawan2 gelak
OK. Dah siap celoteh aku. Ni semua adalah pendapat aku je. Maybe ringht, maybe wrong. Kalau hampa pulak yang jadi parent, apa approach hampa pasal early education nih?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan