05 Oktober 2011

Perancangan Gerbang Kenduri

Terlalu banyak yang berlaku dalam tahun ni untuk diri aku. Terlalu banyak... Rasanya macam baru minggu lepas aku pi degree conferring ceremony aku. Pastu 2 hari lepas majlis tu, aku pun angkat kaki balik Malaysia. Jet lag pun tak brapa nak abis lagi. Lepas tu, berlaku macam2 events yang sangat2 berharga dalam hidup aku. Kemungkinan besar benda2 ni berlaku sekali saja dalam hidup aku. (Harap2nya macam tu la…). Syukur ya Allah!

Dan macam2 benda yang berlaku ni merujuk kepada urusan majlis perkahwinan aku la. Bukannya macam2 benda ni merujuk kepada benda yang tak best naa… Aku syukur sangat2 majlis kat kedua-dua belah pihak berjalan dengan lancar. Cuaca pun macam tau2 je bagi green light untuk bagi semua orang enjoy majlis kami dengan senang hati. Itu tak kira lagi dengan kicauan burung2 dan letupan mercun bola yang sapa cucuh entah. Seb baik aku tak melatah. Klo tak, memang haru biru la…

Planning untuk majlis pernikahan aku ni dah dibuat setahun beberapa bulan sebelumnya. Klo plan awal2, takde la kita ni terlepas pandang sangat benda2 yang penting sebab ada banyak masa lagi nak pikiaq. Masterminds yang dok susun atur dari mula2 bawak 2 family berjumpa sampai la ke pemilihan tarikh kenduri ni… kami 2 ekoq la punya kerja, i.e aku + wife aku. Bukan sebab excited ka apa. Tapi disebabkan oleh kedudukan geografi kami yang duduk antara 2 benua. Antara Kuala Lumpur dan Dublin. Bukan senang nak jumpa tuu. So sebab tu kena plan siap2.

Ni antara rough planner kami. Hopefully buleh membantu untuk orang2 yang mencari idea untuk mengorak langkah ke alam perkahwinan.

Jun 2010: Kami dua orang start planning bila nak bawak parents berjumpa. Macam mana plak dengan bajet yang nak kena spent untuk majlis bertunang, kenduri. Hantaran nak berapa talam. Berapa duit simpanan masing2 yang buleh share untuk majlis2 ni. Macam mana hidup selepas kenduri. Dia dengan masters dia, aku dengan housemanship aku.

Julai 2010: Bagitau parents pasal nak bawak depa pi berjumpa family sebelah perempuan.

Aku: Ayah, adik ingat nak kahwin tahun depan lepas abih belajaq. (Sambil dok tengah drive lori)
Ayah: Buleh (dengan nada konpiden abih!)
Aku: Buleh???

(Aku heran sebab selama 5 tahun aku mintak nak beli motor ZZR 250, dia tak pernah nak bagi. Membazir la, hujan nanti basah la, tak dak sapa nak naik la…. Sekali bila mintak nak kawin, bagi plak dengan sekali lafaz je tuh…)

1 Januari 2011: Family aku berjumpa dengan family sebelah perempuan for the first time. Actually parents aku tak pernah tengok pun macam mana rupa bakal isteri aku ni sampai la depa ada sendiri kat rumah dia. Aku just cerita camtu2 je kat depa. Memang gamble abes. Hehe… Ya la, klo buatnya time tu dia tak berkenan… tak ka haru aku dibuatnya. Seb baik depa sempoi je. Yang wife aku ni pun time tu… buleh terketaq2 tangan plak potong kek depan parents aku.

15 Januari 2011: Aku pi KL. Membeli barang2 hantaran. Awal dak kami shopping? Ya la, bulan depannya tu aku nak kena balik Dublin dah, bulan 6 nanti baru balik Malaysia plak. Time tu mana dan sangat dah. So based on bajet yang kami dah buat, aku beli barang yang aku nak, dia beli barang yang dia nak. Senang! Tak mau timbul isu tak berkenan barang ni, barang tu. Cadangnya nak buat 5 talam balas 7 talam je. Time beli perfume tu, yang menjual tu aku tenguk muka macam “abg” tp pakai skirt. Betis kaki besar kemain tapi nametag bubuh Rina. Hmm… konpius aku.

22 Januari 2011: Lawatan balas family perempuan ke rumah aku. Ingatkan depa sampai dalam pukul 11-12 camtu. Rupanya pukui 10 sampai dah kat Jeniang. Kelam kabut aku pi ambik depa. Kebetulan plak on the way nak masuk ke felda aku ni kena lalu kampung2 yang namanya unik sket. Kalai, Kuala Ruman, Gajah Putih, Padang Cicak, Kura, Sungai Siput… Aku tau, mesti depa dok bantai gelak kaw2 punya tengok signboard nama kampung2 nih. Time ni, kami dah bincang siap2 tarikh bertunang and kenduri dua-dua belah pihak. Abang aku siap ambik calendar tulis siap2 kat tarikh yang dah dipersetujui tu. Takut lupa katanya!

29 Januari 2011: Bersama2 dengan kak aku merangkap pengarah projek kenduri 2011 aku kami pi cari butik pengantin untuk cari orang buat gubahan barang2 hantaran. Cari punya cari, jumpa kat Kg Baru. Aku nak gubahan tu nampak simple, senang nak dibawak dan kena guna bunga fresh semua. Untuk sebelah aku, memang upah orang buat sebab tak dak sapa yang free nak buat gubahan2 ni. Takkan nak suruh aku kot… memang idak le teman. Mana reti nak hias benda2 camni.

12 Februari 2011: Aku balik Dublin. Nak kena concentrate untuk final exam bulan 5 ni. But from time to time, kami dua dok discus jugak over the skype or ym.

5 Jun 2011: Aku sampai ke Malaya balik for good.

11 Jun 2011: Pi kursus pra-perkahwinan. Dua hari tu. tapi personally kursus camni memang bagus lah. Tapi bergantung kepada penerimaan orang yang mendengar ceramah2 ustaz2 dalam kursus tu la. klo memang berniat nak menimba ilmu, memang banyak la dapatnya. Klo setakat nak pi untuk dapatkan sijil kursus tu… memang dapat sijil saja la.

9 Julai 2011: Hari Bersih dan hari kami bertunang. Sila rujuk entry “Hari Bersih” untuk keterangan lanjut.

16 Julai 2011: Caterer untuk kenduri mai berbincang pasal menu kenduri, harga, bla..bla..bla.. Itu ayah yang uruskan. Aku tak campur sangat. Bila aku masuk rumah je, nampak ayah dah tulis cek bagi kat Pak Cik Harun (Caterer). Sebenarnya Pak Cik Harun ni adik kepada pak mertua kak aku. Dia baru nak buat catering kat area Pendang ni. Sebelum ni dia dok buat kat area Shah Alam dengan Melaka. Style ayah plak, kalo ada apa2 projek dan ada adik-beradik kita yang mampu buat… baik bagi kat adik beradik.

Ogos 2011: Haa… Selain dari bulan puasa, tapi bulan ini aku namakan bulan memanggil kenduri. Memang letih. Pastu yang free nak keluar pi memanggil pun hari jumaat sabtu saja. Cuma yang untungnya memanggil dalam bulan puasa ni, kita bleh pi banyak rumah dalam satu hari. Sebab tuan rumah tak jamu air apatah lagi makanan. 3 kali jumaat kami keluar memanggil. Dari Perlis sampai ke Seberang Prai.

Untuk persiapan kenduri ni… memang banyak la klo nak cerita. So aku rasa, aku buat kat entry baru la pasal kenduri no.. ni pun lenguh tangan dah menaip. Maklum lah, lama sangat dah tak pegang laptop. Hehe….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan