26 Julai 2011

Pejabat Agama

Memandangkan aku ni orang Kedah. Kawan baik aku tu plak orang Perak. Makanya, perlulah aku memohon ‘Permohonan berkahwin di luar daerah’ kat pejabat agama di daerah aku yang dicintai ini. But before that, as usual, there are forms to be filled in.

Langkah pertama, hang kena pi jumpa tok imam kariah hang. Mintak borang untuk dapatkan kebenaran nikah luaq daerah tu. untuk negeri kedah, borang tu sumua di dalam jawi ye. So kepada sapa2 yang berhajat nak berpasangan dengan orang kedah ni, cuba2 la bagi buleh baca jawi noo. Ada 3 jenih borang yang ada kat situ.

Setakat yang aku ingat masa pi kursus nikah kat SP aritu, ustaz tu kata kalo nak kawin dengan orang luaq daerah… yang ellaki tu isi borang am 1 dengan borang iqrar je. Yang keterangan pasal wali, saksi pempuan tu tak payah lagi. Tapi bila aku tanya tok imam, dia kata kena isi sumua. Tak puas hati gak, aku call pejabat agama. Sembang dengan timbalan tok kadi, pun dia kata kena isi sumua. So, aku isi je la….

Kebetulan nama2 saksi yang diberikan oleh bakal pak mentua aku tu…. orang jawa. So hang paham saja la nama depa camne. Pastu nak translate nama depa pi ke jawi tu pun haru gak. Pastu bila kerani pejabat agama mai nak baca…. Jadi bunyi macam2. Kalau tak silap aku, dalam nama tu ada nama “Benu” kot. Hurup E kan ada banyak bunyi; Emas, Epal, Elephant…. Haaa, mana satu bunyi nama nih. Pakat dok meneka la aku dengan kerani tu bunyi yang patut untuk hurup ni.

Kebetulan sebelah aku tu ada satu couple. Mai untuk nak buat permohonan nak nikah macam aku la. memang aku dah biingatkan oleh salah sorang kawan ayah yang pernah kerja kat pejabat agama ni. Akan ada sesi soal jawab sket dengan tok kadi sebelum dia bagi pelepasan. Dia kata dia tanya benda2 asas la macam baca fatihah, mengucap, istighfar… Camtu je.

Pastu kerani ni bagitau aku;

Kerani: Cik, mintak tunggu sat na. Bagi yang duduk sebelah cik ni pi masuk interview dulu.
Aku: ok.
Kerani: Err…. Cik, biasanya kalau interview dengan tok kadi ni lama sikit.
Aku: Owh… Takpa la. Saya kena tunggu la jugak macam mana pun kan?
Kerani: Hmm… Selalunya dalam 30 minit ke satu jam.
Aku: WHAT??? Satu jam?

Dalam hati aku dah gabra dah. Gila apa nak interview satu jam. Apa yang dia nak tanya nih? Klo setakat fatihah, mengucap, istighfar... Abih kuat baru 5 minit. Pastu yang baki 55 minit lagi tu nak buat apa? Takkan dia nak tanya hadis 40 kot? Itu macam melampau sangat….

Aku dak sedikit berpeluh dah lepas tu. tapi buleh berlakon cool lagi. Dah la aku dok bawah aircond, rasa nak menggigil pun ada. Tiba2 si kerani tu kata,

“Takpa la cik. Cik pi jumpa dengan timbalan kadi la. Cepat sikit.”

Aku memang dah pasrah dah time tu .
Nak dijadikan cerita. Timbalan kadi ni kenalan ayah dari dulu. Dia memang tak kenal aku. Ayah plak dok terselindung sket. Tapi bila dia tengok nama dengan alamat aku… Dia kenal la ayah.
Syukur! Dia tanya aku soalan biasa2 je;

Tuan haji: Kerja apa la nih?
Aku: (Senyum dulu) Saya baru abih belajaq. Tak kerja lagi. insyaAllah bulan 10 ni baru nak start.
Tuan haji: Bakal isteri kerja ka belajaq lagi?
Aku: Dia belajaq lagi la nih. Dok buat master kat UM
Tuan haji: Master apa?
Aku: Erm, dalam fizik. (Yang sebenarnya aku dah lupa apa nama bahagian yang dia study tu.. Yang terlintas dalam kepala aku “substance…..something”. Tapi tu salah….)
Tuan haji: Dulu belajaq kat mana?
Aku: Kat Dublin.
Tuan haji: Owh… rasanya ada lagi sorang kat tempat hampa tu yang mengaji kat sana gak kan?
Aku: Hmm, saya tak tau la plak ustaz. Kalau orang Kola Nerang ada la…

Last2, soalan yang macam tu je dia tanya aku. Tak sampai 5 minit siap la. Syukur senang saja urusan aku kat situ. Tapi sedikit panas rasa hati ni bila si kerani tu gempaq aku yang kena interview sampai satu jam. Buat letih je aku berpeluh kat situ. Huh! Tapi mungkin betul gak apa yang dia cakap tu. sebab brader yang kena interview dengan tok kadi tu tak nampak batang hidung lagi time aku keluar pejabat tu. Nasib hang la brader….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan