02 April 2013

Jadi Ayah?

Alhamdulillah. Setinggi-tinggi kesyukuran untuk-Mu Allah atas anugerah yang amat bernilai ni. Hmm… memang bersawang dah blog ni. Lama gak rasanya tak update. Sibuk nak menguruskan itu ini. Akhirnya, arini terdetik juga hatiku untuk menjengah kembali.


kaki Hana pada hari ke 7

Ok… pendek cerita. Sudah 53 hari Hana Sofea muncul dalam hidup kami. Banyak sangat2 pengalaman baru yang kami lalui. Seronok, letih, ketawa, berjaga malam, nervous, bahagia… ini just sebahagian je. Maklumlah, 1st time parent.
This time around, aku nak kongsi pasal 1st trimester pregnancy wife aku. Last menstrual period dia 18 Mei 2012. So, according to Naegel’s rule, expected due date (EDD) dia pada 25 Februari 2013.Tau dak camna nak kira? Tambahkan 9 bulan 7 hari dari tarikh 1st day of her last period. Example, kalau period dia start 1 januari 2012, so ditambah 9 bulan 7 hari akan bagi EDD 8 October 2012. Tapi, ni just “expected” due date. Maybe lagi awal atau lewat dari tu.

Period tak datang?
Lepas noted yang period dia tak datang as expected, dia pun buat la urine pregnancy test (UPT)- positive. Waktu tu dalam 4-5 minggu la. Of course la hati dah berbunga2 menanti “orang baru”. Since pregnancy ni memang planned, so wife aku dah amik supplement folic acid dari awal lagi.

Sebab apa aku tekankan pasal folic acid? Sebab dia sangat penting untuk pembentukan saraf tunjang yang sempurna. Kalau kekurangan apa jadi? Spina bifida contohnya, saraf tunjang tu tak menutup sempurna, so ada bonjol lubang kat tulang belakang especially kat bawah leher tu.Masalahnya proses ni jadi dalam minggu ke-3 selepas ovum dan sperma disenyawakan. Biasanya time tu hang bukannya tau pun lagi hang pregnant ke tak. Sebab tu la seelok-eloknya rancang bila nak pregnant. So buleh amik supplement folic acid siap2.Tapi minggu ke-8 baru aku bawa dia buat booking visit kat GP.

Booking visit!
Maksudnya 1st visit hang ke klinik/ hospital. Initially, aku bawa dia ke klinik kesihatan ibu anak (KKIA) kat Bandar Tun Razak. Mak haih… beratoq orang sampai ke luaq klinik. Dah la klinik tu agak kecik (sebab dia kat ground floor bangunan rumah flat). Saja je nak tunjuk kat wife aku situasi kat KKIA. Gerun dia tengok betapa ramainya manusia kat situ! So aku bawak dia pi GP kat Bandar Sri Permaisuri. 1st ultrasound scan- nampak la ‘something’ dalam uterus nye. Alhamdulillah, saiz dia consistent la dengan 8 minggu pregnancy. So, next visit 4 minggu lepas tu @ 12 weeks. Supplemen kena sambung ambik macam biasa.


ni gambar 'Hana' berenang2 di dalam kantung rahim ibu. 8 minggu, itu le ghopenye. Eh, awat gambaq ni senget. teliang kepala aku nak tengok

Supplement?
biasanya klo hang pi ke klinik, dia akan bagi folic acid, Obimin/ multivitamin. Klo darah hang kurang (low hemoglobin), maybe kena start on iron tablet. Actually, wife aku memang ada ambik supplement Shakelee sebelum pregnant lagi. Reason? Cuba nak turunkan berat badan katanya. Hahahaha… Aku layankan saja. Provided your fluid intake is sufficient. Pre-pregnancy supplement yang dia ambik termasuklah Herb-Lax, Alfalfa complex, Lechitin dan Zinc. Tapi lepas dah pregnant, dia ambil folic acid, vitamin B complex, calcium, Energizing Soy Protein (ESP). ni sumua yang Shakelee punya la. personally, aku tak kisah pun brand apa yang dia pakai. Janji benda tu bukan tiruan, ambil ikut aturan dan minum air banyak.

Morning sickness
start dari minggu ke-9 sampai la minggu 14, wife aku kena ‘morning sickness’. Kebetulan, waktu tu adalah bulan Ramadhan. The whole month tu dia dok muntah2 je. Perhaps, ‘evening sickness’ adalah istilah yang lagi tepat untuk kes wife aku nih. Usually, around pukul 5 petang tu dia dah rasa mual2 then bila time buka puasa je, minum air seteguk je… Terus muntah. Bukan sekali! Berkali-kali. Kadang2 tu, ‘buka puasa’ dengan muntah je. Time tu pulak, aku baru masuk department surgery. Start tagging masa 1st week puasa- masuk kol 6.20am, balik kol 10 malam. Even lepas tagging pun, selalu je buka puasa kat ward sebab kerja tak siap lagi. Tapi bila hari yang aku buleh balik awal or post call, mesti time buka puasa tu la dia paling rancak muntah2. Sabar…

Masa minggu ke 3 puasa tu la yang dia paling teruk muntah2. Satu hari tu, aku dah decide; kalau dia muntah2 lagi petang, pastu nampak macam dehydrated. Maybe aku kena pasang drip kat wife aku. Dalam kepala dah plan, rapatkan katil ke tingkap, then gantung botol normal saline kat grill tingkap tu. So, sebelum balik dari kerja aku terpaksa lah seludup barang2 untuk projek ni- 1 botol normal saline, drip set, alcohol swab, hypafix, hep saline for flush. Bila time nak buka puasa tu, macam biasa la… dia dok uwekk…uwekk lagi. Aku pun keluarkanlah barang2 aku tuh. dan2 tu jugak la hilang rasa loya tuh. Apa punya penakut daa...


botoi drip pun dok ada lagi. baru gempaq nak cucuk terus hilang sickness. kalau aku tau, dari dulu lagi aku standby botol nih!

1 ulasan: